Logo montferlandjournaal.nl


Luc Peters met het rapport dat de aanzet moet vormen om recreatie en toerisme in Montferland een boost te geven. "Uit onderzoek op de vakantiebeurs in Kalkar bleek dat bijna niemand Montferland kent, dat is toch beschamend?" (foto: Elsie Schoorel)
Luc Peters met het rapport dat de aanzet moet vormen om recreatie en toerisme in Montferland een boost te geven. "Uit onderzoek op de vakantiebeurs in Kalkar bleek dat bijna niemand Montferland kent, dat is toch beschamend?" (foto: Elsie Schoorel) (Foto: Elsie Schoorel)

'Bijna niemand kent Montferland'

Ondanks de miljoenen die het toerisme in Montferland de afgelopen decennia heeft opgebracht, staat het gebied nog steeds niet op de kaart en lopen de inkomsten terug. Daarom werd er een visiegroep Recreatie & Toerisme samengesteld, die in december 2017 een rapport met conclusies en aanbevelingen aan de gemeente presenteerde.

MONTFERLAND - Betrokkenen van de adviescommissie R&T Montferland, de gemeente, de Montferlandse vereniging voor Toerisme en Stichting Achterhoek Toerisme werkten samen aan de visie. Onder hen Luc Peters (26), eigenaar van Brinks Pannenkoeken in Zeddam en een van de twee ondernemers in de visiegroep: "Wij zien het aantal toeristen al jaren teruglopen, ook in ons restaurant. Daar wordt niet veel aan gedaan. Uit onderzoek op de vakantiebeurs in Kalkar bleek dat bijna niemand Montferland kent, dat is toch beschamend? We zijn in Zeddam in 25 jaar van veertig verblijfsaccommodaties teruggegaan naar vijf. Dat is echt zorgelijk."

Startschot

Het rapport is alleen maar een startschot, benadrukt Peters. "Het is voor de nieuwe gemeenteraad die in maart gekozen wordt een aansporing om echt iets te gaan doen. Want het is twee voor twaalf." Als zwakke punten worden onder meer genoemd de versnipperde informatievoorziening, een niet vitaal aantal verblijfsaccommodaties en een gebrek aan samenwerking. Recente ontwikkelingen, waarbij hotelaccommodaties opgekocht worden en ingezet worden als opvanglocatie voor buitenlandse werknemers, ondermijnen de identiteit van het gebied. Peters: "Het enige wat we kunnen doen is Montferland als sterk merk neerzetten, zodat ondernemers hun hotel niet te koop zetten en vertrouwen hebben in de mogelijkheden." 

Lees het complete artikel in het Montferland Journaal van dinsdag 23 januari 2018

Reageer als eerste
Meer berichten