Carl Aalders van het Tolhuis scant een een corona-app. Foto: Roel Kleinpenning
Carl Aalders van het Tolhuis scant een een corona-app. Foto: Roel Kleinpenning foto Roel Kleinpenning

Geen probleem met coronacheck

wo 6 okt 2021, 09:25 Algemeen

Montferland - De anderhalvemetermaatregel is vervangen door de coronacheck. Hoe ervaren de horeca-ondernemers deze overgang? Is het mogelijk om de coronacheck te doen en tegelijkertijd gastvrij te blijven? Lopen de horecamedewerkers tegen problemen aan of gaat het allemaal soepel? We deden een belrondje langs een aantal horecagelegenheden om dit te polsen.

Door Carla van der Meer

“We hebben er geen problemen mee”, zegt Carl Aalders, mede-eigenaar van Het Tolhuis in Zeddam. “We checken bij binnenkomst. Dat geven we buiten aan. Iedereen heeft de telefoon bij de hand, zodat we snel kunnen controleren. We merken wel dat oudere mensen iets minder snel komen. Dat is wel de groep waarvan de meesten gevaccineerd zijn, maar vaak hebben ze geen moderne telefoon waar ze de QR-code op kunnen laten zien. Ouderen vinden het vaak lastig om een DigiD aan te vragen. En als ze dat op orde hebben, dan ontbreekt een printer om het formulier te printen.”

Automatisme

“We zouden het natuurlijk het fijnste vinden als iedereen weer zo binnen kan komen, maar dat gaat niet”, vervolgt Aalders. De gasten maken er geen probleem van. Ze weten dat dit niet bij ons ligt. Tot nu toe hebben we geen negatieve reacties gehad. De medewerkers hebben er ook geen probleem mee. Het scannen is voor hen al een automatisme geworden. Het is maar net hoe je ermee omgaat. Het is nu eenmaal zo. Je moet er zelf natuurlijk ook iets leuks van maken. Af en toe maken we een geintje door de scanner tegen het voorhoofd van een gast te houden en dan te zeggen: het is oké, geen koorts.”

Beter dan verwacht

“Eigenlijk valt het mee”, zegt Pleuni Gesthuizen van Jan & Jan en partycentrum De Plok in Didam. “Het controleren van de coronacheck verloopt beter dan verwacht na alle negatieve berichtgeving van te voren. In de realiteit werkt het dus goed. Het checken gaat snel. Iedereen heeft de check wel op de telefoon. Soms is er iemand zonder QR-code die het toch gewoon probeert. Maar ze weten allemaal wel dat de check moet. We merken niet dat er nu minder ouderen komen. Als ze geen smartphone hebben, printen ze de QR-code uit. Bij De Plok kunnen mensen nu weer een feest geven. Bij de uitnodiging geven ze dan al aan dat iedereen een QR-code moet hebben. Voor ons maakt het een groot verschil, dat familiediners, feestjes en bedrijfsfeestjes nu weer kunnen. Mensen durven weer te plannen.”

Extra handeling

“Het checken van de QR-codes werkt redelijk soepel”, aldus Lazo Derksen, bedrijfsleider Kasteel Café Heeren Dubbel in ’s-Heerenberg. “We lopen tegen weinig problemen aan. Maar we hadden het eerste weekend wel geluk dat het lekker weer was en de gasten buiten konden zitten. Op het terras hoeven we niet te controleren. De gasten die binnenkomen, hebben allemaal hun zaken op orde zodat we snel kunnen scannen. Alhoewel het allemaal goed verloopt, voelt het voor ons wel als een verplichting. Het is toch een extra handeling die iets meer tijd kost. We gaan nu het najaar in, dus dan wordt het wel wat rustiger, dus hebben we hier meer tijd voor. Gelukkig hebben we nog geen gasten gehad die moeilijk deden over de check. We merken geen verschil in het aantal jonge of oudere gasten dan eerder. Wat we wel merken is dat de ouderen er wat meer moeite voor hebben moeten doen om alles op orde te krijgen. Maar de kinderen die meekomen, helpen hen mee. Wel zijn de ouderen een beetje overvallen dat ze dit nu allemaal nodig hebben.”