Elf koetsiers zijn geslaagd voor het menbewijs. Zij mogen met hun aanspanning in optochten meerijden. Foto: Karin van der Velden
Elf koetsiers zijn geslaagd voor het menbewijs. Zij mogen met hun aanspanning in optochten meerijden. Foto: Karin van der Velden

Menbewijs behaald bij De Wipsingel

Maatschappij

DIDAM - Tijdens de kermisoptocht in Beek sloegen in 2019 twee paarden met een koets op hol. Gelukkig raakte niemand gewond. Het was wel een reden om de regels voor paarden in optochten aan te scherpen. Vereniging Aanspanning De Wipsingel wil al hun leden in de gelegenheid stellen om aan evenementen deel te nemen. Zij organiseerden een opleiding en examen voor het menbewijs. Vorige week slaagden de eerste elf koetsiers.

Door Karin van der Velden

“In de nieuwe regels staat dat een koetsiersdiploma verplicht is”, vertelt voorzitter Frans Damen, “De menvereniging is eigenlijk geen partij hierin, we willen alleen graag dat onze leden met hun paarden en koets in een optocht mee kunnen lopen. Daarom konden ze bij ons het koetsiersbewijs halen. Vijf leden haalden het diploma voor rijden met een dubbelspan en zes voor rijden met een enkelspan.”
Voor de lessen werden Andries van der Honing en Hans Heus ingeschakeld. Andries was Adjudant-onderofficier bij de Koninklijke Marechaussee. Hij maakte deel uit van de bereden standaardwacht van het Bereden Ere-Escorte en was tijdens Prinsjesdag standaarddrager. Hans Heus is een ervaren vierspanwedstrijdrijder, die zelfs aan Europese en Wereldkampioenschappen vierspanrijden deelnam. Sinds 1989 krijgt de wedstrijdmensport de meeste aandacht, daarvoor deed Hans ruime ervaring op in het rijden van bruiloften en koetsentochten.
De deelnemers zijn er duidelijk over. Het was een leerzame én een gezellige cursus. “We hadden dan ook twee voortreffelijke instructeurs. Andries is echt van de puntjes op de i en Hans van de praktische invulling. Dat vulde elkaar heel goed aan.” Hans: Ik wil de mensport in het algemeen graag op een goede manier uitdragen. Voor de lol of als professionele sport, dat maakt niet uit, als het maar op de goede manier gebeurt.”

Theorie en praktijk
Tijdens de cursus werd zowel theorie als praktijk aangeleerd. De koetsiers leerden het aanspannen, rijden in het verkeer en omgang met het paard. Het is belangrijk om de verkeersregels goed te kennen. Andries: “Met een aanspanning ben je bestuurder in het verkeer. Meestal stoppen mensen voor paard en wagen. Maar rechts gaat gewoon voor, dat moet je als koetsier wel weten. Een koetsier of bijrijder moet goed kunnen aangeven wat hij of zij gaat doen. Formeel moet je als koetsier de zweep boven je hoofd houden en aangeven welke kant je uitgaat, er zijn echter niet veel automobilisten die dat zullen snappen. Een hand uitsteken werkt dan beter.”
Hans: “Je moet mennen op de manier die je altijd gebruikt als dat tussen jou en je paard goed gaat. Paardengevoel, dat had iedereen al die de cursus deed. Alle deelnemers zijn dan ook geslaagd. Met mensen die niets kunnen, ga je dat niet redden. Je moet kunnen inschatten wat er gebeurt. Wat gaat het verkeer doen, wat gaat het paard doen? Paarden blijven dieren, je weet niet waar het van kan schrikken.”
De meeste koetsiers die nu hun menbewijs hebben gehaald, hebben al ruime ervaring. Sommigen rijden recreatief, maar ook koetsiers van Stalhouderij Belfjor en manage Zandewierde hebben examen gedaan. Rozemarijn Lugtigheid is de jongste geslaagde, zij is 18. Zij doet nu eerst ervaring op als bijrijder bij Belfjor, zo reed ze al mee tijdens het schuttersfeest in Didam.

Nieuwe regels
Bij veel evenementen stelen paarden de show. Tijdens schuttersfeesten, kermissen en diverse sinterklaasintochten worden paarden gebruikt, al dan niet met koets. Frans Damen: “Eigenlijk is een rit van onze vereniging al een evenement.” De eerste 6 artikelen van de beleidsregels, die sinds 21 januari 2020 van kracht zijn om verantwoord om te gaan met paarden bij evenementenoptochten, gaan trouwens over het welzijn van de paarden tijdens de evenementen. Ze moeten in goede conditie zijn, stressbestendig en ze moeten op tijd, ook tijdens het evenement, kunnen eten en drinken. De organisator van evenementen moet ervoor zorgen dat paarden afgeschermd moeten worden van factoren die onrust kunnen veroorzaken. Luidruchtige mensen, lawaai van kermisattracties en ruwe omgang bijvoorbeeld. Artikel 10 gaat over de ruiter of koetsier. Hierin staat dat zij moeten beschikken over een ruiter- of menbewijs. Gelukkig staat er ook bij dat ze voldoende ervaring moeten hebben. Een koetsier moet altijd worden bijgestaan door tenminste één helper. De koetsier kan dan op de bok blijven zitten en de bijrijder loopt bij een stop naar de paarden. Bij een enkelspan moet er zelfs altijd een helper naast het paard lopen. En dat moet ook naast het paard van sinterklaas. Er zijn nog niet heel veel gemeenten waar speciale beleidsregels zijn voor paarden bij evenementen, daarin loopt Montferland wel voorop.

De Wipsingel
In 1977 had een stel enthousiaste mensen het idee om menvereniging op te richten De vereniging, die manege “De Liemers” in Beek als thuisbasis heeft, groeide gestaag. Nu zijn er zo’n veertig leden, die maandelijks gezamenlijke ritten maken en af en toe zelfs een weekend weggaan met de paarden. Heel populair is de Montferlandrit. Deze rit gaat langs en door de Montferlandse bossen en wordt altijd druk bezocht.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant