Conny Bieze (provincie Gelderland), Dorothé Wennekendonk (OV Regio IJsselmond), burgemeesters Ella Schadd-De Boer en Peter de Baat en Tjark de Vries (Strukton Rail) geven het startsein! (foto: PR)
Conny Bieze (provincie Gelderland), Dorothé Wennekendonk (OV Regio IJsselmond), burgemeesters Ella Schadd-De Boer en Peter de Baat en Tjark de Vries (Strukton Rail) geven het startsein! (foto: PR)

Het startsein van de spoorverbetering

van de redactie

Werkzaamheden duren tot 2020

Provincie Gelderland, ProRail, gemeenten Zevenaar en Montferland hebben maandag aan aannemer Strukton Rail het startsein gegeven voor de werkzaamheden van de spoorverbetering tussen Zevenaar, Didam en Wehl. Eind 2019 rijden de eerste treinen over het extra spoor op de treindienst Arnhem- Winterwijk.

ZEVENAAR/DIDAM - Hierdoor wordt de reistijd verkort, komt er meer overstaptijd voor de treinen naar de Randstad en de dienstregeling wordt nog betrouwbaarder. Dit is belangrijk voor dagelijks 21.000 reizigers. De lijn wordt veelvuldig gebruikt voor reizen naar werk en studie in de regio en reizen naar werk en studie in de Randstad en de regio Arnhem/Nijmegen. De bestuurders plaatsten symbolisch een tweede kruis en bord op een Andreaskruis.

Coalitieakkoord

Gedeputeerde Conny Bieze is blij dat de werkzaamheden nu daadwerkelijk starten: "De verbetering van de dienstregeling van deze spoorlijn is een belangrijk onderdeel van ons coalitieakkoord. Ik ben blij dat we deze stap dan ook nu kunnen maken. Hiervan profiteren duizenden mensen en het maakt de regio nog aantrekkelijker voor bedrijven om zich te vestigen. Dat is goed voor de regionale economie." De gehele inpassing van het plan en de afronding (vooral de afbouw van de fiets- en voetgangerstunnel in de Babberichseweg) vindt in de eerste helft van 2020 plaats.

Van één naar twee

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur van ProRail laat weten: "We gaan ook voorlichting geven. De spoorlijn in Zevenaar en Didam gaat van één naar twee sporen en inwoners moeten dus straks extra alert zijn bij het oversteken. Er kan immers straks ook vanaf de andere kant een trein aankomen." ProRail stelt voor de scholen in de omgeving lespakketten beschikbaar.

Overwegen mogelijk sluiten

De provincie zet zich ook in op het oplossen van niet actief beveiligde overwegen (NABO's). Met de gemeenten Oude IJsselstreek, Aalten en Winterwijk wordt gesproken om zo snel mogelijk hier niet actief beveiligde overwegen te sluiten. Het oplossen van deze situaties verbetert de veiligheid en de stiptheid van de treindienst.

Extra RegioExpres

Provincie Gelderland wil nog meer doen om de spoorlijn Arnhem-Winterswijk te verbeteren. Momenteel loopt en onderzoek naar de mogelijkheid voor een RegioExpres (een sneltrein, red.) tussen Arnhem en Doetinchem, Dit verkort de reistijd vanuit de Achterhoek (nogmaals) met dertien tot twintig minuten. Voor een RegioExpres is een verdubbeling nodig van de spoorlijn tussen Didam en Doetinchem De Huet.

Werkelijke kosten

Provincie Gelderland heeft nu 25 tot 30 miljoen euro gereserveerd. De werkelijke kosten voor de spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem worden geschat op 63 tot 80 miljoen euro. De mogelijkheden en werkelijke kosten worden nu onderzocht." In 2019 besluiten Provinciale Staten hierover.

prorail.nl

Meer berichten