Stipt op tijd reed de trein op maandagmorgen het Didamse station binnen.
Stipt op tijd reed de trein op maandagmorgen het Didamse station binnen. (Foto: Karin van der Velden)

De trein rijdt weer vanaf Didam

Op maandag 12 augustus vertrok om 05.51 uur de eerste trein weer richting Zevenaar, nadat het traject tussen Zevenaar en Doetinchem 18 dagen afgesloten was wegens werkzaamheden. De trein kan nu sneller rijden en door verdubbeling van het spoor hoeven treinen in Didam niet meer op elkaar te wachten. Het traject is ook minder storingsgevoelig.

Door Karin van der Velden

DIDAM - Honderden spoorwerkers uit het hele land werkten dag en nacht met groot materieel aan het spoor. Over een lengte van vier kilometer werd van Zevenaar naar Didam dubbelspoor aangelegd. Het 5 kilometer lange spoor tussen Wehl en Didam werd vernieuwd. Daarvoor werd een vernieuwingstrein van 850 meter lang ingezet. Die trein vernieuwde in één handeling de rails en de dwarsliggers. Het oude spoor werd naar buiten geduwd en het nieuwe spoor naar binnen getrokken. Oude dwarsliggers, zelfs nog houten bielzen, werden afgevoerd en nieuwe betonnen dwarsliggers naar de voorkant van de trein gereden. Ruim 19.000 dwarsliggers werden vernieuwd.

Nieuwe wissel
Vanaf de overgang bij de Bievankweg is de is de nieuwe wissel te zien. Ruim 60 meter lang en 56.000 kilo zwaar, werd deze met een GPS-satellietsysteem ingebouwd. Onder de rails liggen leidingen voor wissels en seinen en verschillende grondlagen. Er werd 80.000 ton oud en nieuw ballastgrind verwerkt. Het was een heel spektakel om te zien en regelmatig stonden er toeschouwers langs het spoor.

De nieuwe dwarsliggers zorgen ervoor dat de trein minder geluid maakt. Prettig voor de omwonenden, die wel enige overlast ondervonden van de werkzaamheden die dag en nacht doorgingen. Lawaai en gedreun, wat 's nachts nog harder klinkt, zeker als de ramen openstaan omdat het warm is. Op Facebook verschenen ook berichten waarin het respect voor de spoorwerkers werd uitgesproken, die ook tijdens de extreem hete dagen doorwerkten.

Omlopen
Kritiek was er wel over de locatie waar het vervangend vervoer stopte. Niet logisch om dat in de Pittelderstraat te doen, terwijl de officiële ingang van het station aan de overkant is en de overgang gesloten. Dat betekende ruim een kilometer omlopen, over de Parallelweg. Zeker de eerste dagen, toen het zo heet was en reizigers hiervan niet op de hoogte waren.

Storing
Op zondag 11 augustus werden testritten gedaan. De trein deed alle stations aan, inclusief stops, maar passagiers mochten niet mee. Het testen bracht een hardnekkige storing in de detectie aan het licht. Simpel gezegd moet het spoor weten dat de trein op een bepaalde plek rijdt, zodat seinen en wissels worden aangestuurd. In de loop van de avond werd de storing verholpen. Voor de zekerheid werden er nog extra testritten gemaakt en rond 22.30 uur werd het sein figuurlijk op groen gezet. De testritten gingen daarna toch nog door, even na 23.00 uur raasde de trein met hoge snelheid door Didam. De afsluiting werd een aantal uren later opgeheven. Op maandagmorgen reed de eerste trein volgens dienstregeling.

Meer berichten