Roel Tomassen (links) en Joris van Londen voor de flessen Geale Goud die komende dag hun eerste verjaardag beleven. (Foto: Roel Kleinpenning)
Roel Tomassen (links) en Joris van Londen voor de flessen Geale Goud die komende dag hun eerste verjaardag beleven. (Foto: Roel Kleinpenning) foto Roel Kleinpenning

Limoncello-duo ‘dendert gestaag deur’

Economie

LOERBEEK - Joris van Londen uit Loerbeek en Roel Tomassen uit Beek staan aan de vooravond van de eerste verjaardag van Achterhoekse Limoncello. Wat op Koningsdag 2021 begon als een hobby, neemt met een afzet van duizenden flessen inmiddels serieuze vormen aan. Maar hoe het de Limoncello-makers ook voor de wind gaat, Achterhoekse nuchterheid is misschien wel het belangrijkste ingrediënt.

Door Remko Alberink

Het verhaal is genoegzaam bekend. Joris van Londen (27) werd begin 2021 getriggerd door het maken van eigengemaakte limoncello en begon in een ouderwetse weckpot. Eenmaal tevreden liet hij voetbalploeggenoot Roel Tomassen (34) proeven en de samenwerking ontstond. Met wat eigen geld werd de aftrap gegeven, nu zijn er duizenden flessen verkocht van twee smaken, Geale Goud (limoncello) en Oerend Oranje (arancello).Tegenwoordig komen de Italiaanse citrusvruchten per pallet aan van Sicilië. “En mijn opa ontvangt dan de chauffeur en lost de handel”, legt Joris uit. Zelf hebben de smaakmaker (Joris) en de reuringmaker (Roel) namelijk allebei een baan, Joris bij ProRail en Roel bij GGD Gelderland-Midden. Roel: “Fulltime, dus we zijn dolblij met de hulp van onze families. Opa Keup van Joris helpt onder meer bij de productie en mijn vader Rob rijdt twee keer per weekbestellingen rond. Dat vindt hij geweldig om te doen, en dat plezier is mij ook heel veel waard.”
Deze bestellingen worden afgeleverd bij particulieren, slijterijen en restaurants in de Achterhoek, van Winterswijk tot Zutphen, van Beek tot over het water in Arnhem. Roel: “Daarbij kiezen we wel qua restaurants voor het wat hogere segment.”

Likeur
Joris vult aan. “Je moet limoncello namelijk zien als een likeur met 30 procent alcohol, daar moet je van genieten, de tijd voor nemen. Het is geen drankje dat je in de supermarkt even haalt, dat is een misvatting.”
Het duo streeft succes na. “Het zou mooi zijn als we bij de beste drie limoncello-makers van Nederland kunnen komen”, stelt Roel onomwonden. Joris knikt instemmend, hij is de smaakbewaker van het tweetal. “Er zijn nog steeds fracties die je verbetert, elke batch weer. De smaak wordt steeds verfijnder.”
Wie echter denkt dat de sky de limit is en het duo geen tegenslagen kende, komt bedrogen uit. Er waren in het eerste jaar best wat drempeltjes te overwinnen. “Bij de eerste batch die we maakten, kregen we de kurk niet van de fles, dat heeft me wel wat slapeloze nachten gekost”, erkent Joris als hij er aan terugdenkt. “Het bleek dat de kurk die was geleverd een halve millimeter te groot was, waardoor deze zo goed afsloot dat hij er met de hand niet meer te openen was.”
In de omgeving van het duo bevinden zich veel vrienden met kennis van zaken op verschillendgebied. Een tekening van de fles en de kurk van Roels’ oude buurman leidde tot de constatering dat de bestelde kurk een mini-slag kleiner was dan de geleverde kurk.
Roel vult aan dat ze zich ook op commercieel vlak hebben ontwikkeld. “Hoe wij nu naar een gesprek met een geïnteresseerde restauranthouder gaan en hoe we dat de eerste keer deden, dat is een wereld van verschil. Had ik trouwens al gezegd dat de citrusvruchten van een biologische boerderij afkomen? Vinden we belangrijk, we willen er ook snel zelf een keer gaankijken.”
Het verhaal van de twee kameraden lijkt een beetje op een Italiaanse famiglia. Met trots enpassie de producten Geale Goud en Oerend Oranje in de markt zetten. Wat er in het glas zit als op Koningsdag de eerste verjaardag wordt gevierd, drie keer raden!

Advertenties doorgeplaatst vanuit Montferland Journaal