Eveline Post legt als Schoolmaatschappelijk werker lijntjes tussen ouders, leerkrachten en soms het Sociaal Team. Foto: Karin van der Velden

Eveline Post legt als Schoolmaatschappelijk werker lijntjes tussen ouders, leerkrachten en soms het Sociaal Team. Foto: Karin van der Velden

‘Even je verhaal doen of iets vragen’

XInterviews & Achtergrond

‘s-HEERENBERG - Sinds eind 2019 loopt er een pilot met een Schoolmaatschappelijk werker op de Pastoor Galemaschool in ‘s-Heerenberg. Eind 2021 mag het project een succes worden genoemd. Het aantal kinderen dat een indicatie heeft voor professionele hulp, daalde van 53 naar 41. 

In het kader van het Onderwijs Achterstandenbeleid werd een scan uitgevoerd waaruit bleek dat op de Pastoor Galemaschool behoefte was aan ondersteuning. Directie, schoolbestuur en gemeente hebben in overleg afspraken gemaakt over de inzet van een Schoolmaatschappelijk werker. Besloten werd dat Eveline Post, die al bij de gemeente werkte in het Sociaal Team Jeugd, zich een dag per week mocht inzetten op school. Dat betekent dat zij proactief aanwezig is op school om vragen van leerkrachten en ouders te beantwoorden. Post: “Het hoeven geen grote of complexe vragen te zijn. Het kan een simpele vraag zijn hoe om te gaan met bepaald gedrag van een kind. Als ouders het goed vinden, kan ik ook met de leerkracht bespreken of een kind datzelfde gedrag ook op school laat zien. De bedoeling is juist dat we preventief schakelen, voordat problemen ernstiger worden. De stap naar de gemeente is voor sommige mensen groot. Als Schoolmaatschappelijk werker ben ik niet van de gemeente, maar ik heb wel korte lijntjes.”

Kinderen krijgen oplossingsgerichte ondersteuning. Soms heel simpel: hoe zorg ik dat mijn kind beter eet, huiswerk maakt of de taalvaardigheid verbetert en de woordenschat vergroot? Post kan regelen dat een kind getraind wordt in sociale vaardigheden. Antwoord geven op vragen als: mijn kind is zo druk, moet ik dat laten onderzoeken? Of helpen met het zelfbeeld, het vergroten van zelfvertrouwen: “Daarvoor zijn bijvoorbeeld leuke spelletjes die een kind met de ouders kan doen.”
Welcom, de bibliotheek zijn instanties die laagdrempelige hulp kunnen bieden: “De bibliotheek ondersteunt bij problemen met taal. Bij Welcom kunnen kinderen een middagje in de week naar jongerenwerk. Soms vindt iemand het spannend om te gaan, dan zorg ik dat een kind al bij de deur verwelkomd wordt. In andere gevallen wordt verwezen naar het sociaal team van de gemeente. “Ouders schrikken vaak bij de term sociaal team, er wordt meteen aan jeugdzorg gedacht. Gedacht dat je er alleen met ernstige problemen terecht kunt. Veel gesprekken voer ik trouwens zelf. Als andere hulp nodig is, ben ik de spin in het web die kijkt of iemand van school of daarbuiten kan worden ingezet. In een kortdurend traject van zo’n drie maanden kunnen we al heel veel stappen zetten. Het zijn trouwens meestal de docenten die leerlingen naar mij doorsturen. Ik leg dan contact met de ouders. Er gebeurt niets zonder toestemming van de ouders. Soms weet ik dat er zoveel in het gezin speelt, dat ik snap dat het kind niet tot leren komt. Met toestemming van de ouders kan ik dit met een docent bespreken, of we gaan samen aan tafel om het kind te helpen.”

Hulp
“Als er meer hulp nodig is, kan ik dat regelen. Dan is die stap ook gemakkelijker. Denk bijvoorbeeld aan hulp in huis. Ook dat hoeft niet groots of complex te zijn. Via Welcom kan een kind meedoen aan het maatjesproject. Volwassenen gaan dan met kinderen iets gezelligs doen. Dat zetten we bijvoorbeeld in als een gezin tijdelijk overbelast is. Denk dan bijvoorbeeld aan een gezinslid dat ernstig ziek is of bij scheidingsproblematiek. De ouders hebben hun handen even vrij en de kinderen hebben een leuke middag.”
Post merkt op dat ze ook gezinnen hier nieuw komen wonen, begeleidt. Dat kunnen statushouders zijn of alleenstaande ouders die na een scheiding uit een ander deel van het land hier een woning toegewezen krijgen: “Ik help de kinderen dan om hier hun weg te vinden.”

Vijf scholen
“Het project is zo succesvol dat vijf scholen volgend jaar vanaf september een dag in de week ondersteuning krijgen”, vertelt wethouder Jan van Halteren. “Die steun blijft er voor de Pastoor Galemaschool, maar komt er in ‘s-Heerenberg ook voor de Mariabasisschool en OBS ‘t Montferland. Deze scholen gaan samen in de brede school.
“In Didam zal een Schoolmaatschappelijk werker op De Ontdekking en bij de Albert Schweitzerschool worden ingezet. We zijn ervan overtuigd dat dit goed is voor niveauverbetering. Ieder kind heeft recht op de beste kans om zich optimaal te ontwikkelen. De kosten ervan worden door het Rijk betaald.”
Van Halteren en ambtelijk verantwoordelijke Christina de Kruijff willen ook nog wel kwijt dat ze blij zijn met het enthousiasme en de inzet van Eveline Post.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant