Vlnr: Lineke Huiskes, Willem Wassink (vrijwilliger) en Edwin Tempel (vrijwilliger) van Servicepunt Braamt. Foto: Roel Kleinpenning
Vlnr: Lineke Huiskes, Willem Wassink (vrijwilliger) en Edwin Tempel (vrijwilliger) van Servicepunt Braamt. Foto: Roel Kleinpenning foto Roel Kleinpenning

Servicepunt kloppend hart van Braamt

Maatschappij

BRAAMT – Stichting Servicepunt Braamt werd ruim drie jaar geleden opgericht. Inmiddels is deze voorziening het kloppend hart van Braamt. 

Door Josée Gruwel

Inwoners van Braamt zagen het aankomen: het dichtgaan van de winkels, de kroeg en de zaal en het sluiten van de kerk. Hoe leefbaar zou hun dorp nog zijn bij het ontbreken van al die sociale voorzieningen?
Inwoners Irene Jansen en Wendy Schuirink namen het initiatief om een enquête onder de bewoners te houden en te peilen of er draagvlak was voor een voorziening waarin men elkaar toch kon blijven ontmoeten. Het idee van een servicepunt ontstond en met Lineke Huiskes, Bianca Huntink en Willy Meijer werd een projectplan uitgewerkt.
Stichting Servicepunt Braamt werd in het leven geroepen, met onder andere hulp vanuit het plaatselijke Dorpshuis en met subsidie van de gemeente.
Huiskes, inmiddels penningmeester van de stichting, vertelt: “Het doel was om voor jong en oud de leegte op te vangen die ontstond na het wegvallen van alle sociale voorzieningen.”

Ontmoetingsplek
In het oude Dorpshuis werd het Servicepunt gerealiseerd. Huiskes: “De start was spannend. Inwoners waren natuurlijk wel nieuwsgierig, dus er was volop belangstelling. Maar de loop naar ons toe bleef en de plek werd al snel een ontmoetingsplek voor – aan een grote tafel - een gezellig praatje en een goed gesprek. De kop koffie is gratis, wie wil mag een vrije gift geven. In de schappen en koelingen aan de wand staan allerlei producten, voor ‘vergeten’ boodschappen. Na een jaar kon het Servicepunt zichzelf met de basiskosten prima bedruipen.”
Er werd begonnen met het organiseren van leuke activiteiten, zoals voor moeder-, vader- en burendag. In december een sinterklaasactiviteit en rond Kerst een midwinteravond met een kerstbingo. Met deze laatste activiteit deden de schutterij, basisschoolkinderen en het plaatselijke koor mee.

Lokale ondernemers
Na ruim drie jaar, met aan de grote tafel door het coronavirus minder stoelen, is het Servicepunt een succes. “Het is een rustpunt nu. Koffie drinken mag door de coronamaatregelen binnen niet, extra activiteiten zijn er ook niet, maar elkaar ontmoeten en boodschappen halen kan altijd.”
In de schappen en koelingen is het assortiment voor ‘vergeten’ boodschappen inmiddels flink uitgebreid. Zo’n twaalf lokale ondernemers etaleren er hun producten, zoals vlees, zuivel, fruit en fruitdranken, aardappelen en uien, eieren, wijn en molenproducten. Ook zijn er cadeaupakketten te koop.
Huiskes: “Die lokale producten lopen als de brandweer!”

Vrijwilligers
Het Servicepunt draait voor honderd procent op vrijwilligers. Zo’n 35 mannen en vrouwen zetten zich ervoor in. Van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 18.00 uur, en op zaterdagochtend van 8.00 tot 12.00 uur zijn er altijd twee van hen aanwezig.
Op woensdagmiddag zijn Riek Dieker en Gea Matla er. Ze hebben elkaar via het Servicepunt leren kennen en zijn nu ook privé bevriend. Allebei genieten ze van de contacten met de mensen die komen voor een praatje of een boodschap.
Dieker: “Het leuke is dat er ook bezoekers komen die hier in de buurt op vakantie zijn. Daarnaast liggen we op de route van het Pieterpad. De Pieterpatters hebben weer een heel ander praatje dan mensen uit het dorp.”
Matla: “Juist die afwisseling is zo leuk. Echt, er waren ook mensen uit Australië, België en Engeland.”

Toekomst
Onlangs is het Servicepunt verhuisd naar het pand waar voorheen de Spar zat, aan de Langestraat 21. Het is de bedoeling dat er in de zomer wordt verhuisd naar het vernieuwde Dorpshuis.
Huiskes: “We hopen dat we daar onze dorpsfunctie nog lang kunnen houden en dat we onze extra activiteiten – na corona - weer kunnen oppakken en uitbreiden. Wellicht kunnen we dan inhaken op het feit dat de vrouwenbond hier in het dorp niet meer bestaat. ’t Servicepunt wil er voor iedereen zijn. Dus als er tips zijn met betrekking tot activiteiten, producten of ondersteuning, zijn die van harte welkom. Elke vraag kan bij ons neergelegd worden, we willen ook een sociaal vangnet zijn. Als iemand bijvoorbeeld niet in staat is de tuin te onderhouden, willen we helpen om een vrijwilliger te zoeken.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit Montferland Journaal