De E-waste Race Achterhoek. Foto: PR
De E-waste Race Achterhoek. Foto: PR

Succesvolle scholenstrijd tegen elektronisch afval

Maatschappij

REGIO - Afgelopen vier weken hebben leerlingen van negen basisscholen uit de Achterhoek een grote hoeveelheid elektronisch afval hergebruikt, gerepareerd en ingezameld tijdens de E-waste Race Achterhoek. In totaal zamelden de leerlingen met de hulp van buurtbewoners maar liefst 3693 oude elektronische apparaten en 51963 lege batterijen in. Ook gaven ze 29 apparaten door via Marktplaats. Dankzij de inzet van de leerlingen belanden de verzamelde apparaten niet in de verbrandingsoven, maar worden ze hergebruikt of gerecycled. De deelnemende basisscholen uit Montferland eindigden op een mooie vierde en vijfde plaats. 

Op dit moment wordt in Nederland de helft van het elektronisch afval (e-waste) niet gerecycled, vaak omdat het bij het restafval belandt of bij mensen thuis blijft liggen op zolder of in een la. De E-waste Race moedigt kinderen, hun familie en buurtbewoners aan bewuster om te gaan met hun elektronica. De race ging eind mei van start met een leerzame interactieve gastles waarin kinderen onder andere leren over grondstofschaarste, consuminderen en de circulaire economie. 

Basisscholen Montferland
In Montferland hebben de volgende basisscholen meegedaan aan de E-waste Race: Sint Jozef (Didam) en Basisschool De Boomgaard (Braamt).

Bij Basisschool De Boomgaard is het hergebruiken en recyclen van (elektronisch) afval een hot item. Docent Monique zet na de E-waste Race de bewustwording over dit thema dus zeker door: “We hebben ons tijdens de race één maand hiervoor ingezet, maar het stopt nu natuurlijk niet. Het is belangrijk om je bewust te zijn van je eigen rol in de hele circulaire maatschappij. We hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid.”

Van haardroger tot keyboard
De leerlingen gaven vier weken lang elektronische apparaten door, lieten apparaten repareren of zamelden apparaten in voor recycling. De leerlingen voerden tegelijkertijd campagne in hun buurt om buurtbewoners te betrekken bij de E-waste Race. Buurtbewoners konden hun oude elektronische apparaten - van citruspers tot dvd-speler en van haardroger tot keyboard - online aanbieden, waarna de leerlingen deze aan huis kwamen ophalen. Alle apparaten die zijn ingezameld door de klassen en ingeleverd bij Wecycle punten, worden hergebruikt of gerecycled. Zo draagt de race bij aan een duurzame kringloop van de kostbare grondstoffen die in oude elektronica zitten.

Nog e-waste thuis liggen?
Kijk op inleverpunten.stichting-open.org om te kijken waar je dit in kunt leveren of breng het naar uw plaatselijke milieu straat of afvalbrengstation. Daarnaast kunt u bij aankoop van een nieuw apparaat uw oude apparaat vaak inleveren bij de betreffende winkel.

De E-waste Race Achterhoek is mogelijk gemaakt door de gemeenten Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Doetinchem, Aalten en Montferland, en Wecycle. 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant