<p>Marcel en Judith Beekman blijven lachen, ondanks de tegenslagen. Foto: Karin van der Velden</p>

Marcel en Judith Beekman blijven lachen, ondanks de tegenslagen. Foto: Karin van der Velden

De Deel werkt samen met creatieve ondernemers

  Nieuwsflits

LOERBEEK - Marcel en Judith Beekman van Partycentrum De Dèèl in Loerbeek vinden het belangrijk om samen te werken met andere ondernemers. Ze maken deel uit van verschillende samenwerkingsverbanden en Marcel is bestuurslid van de Montferlandse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland.
Marcel en Judith zijn net terug van een korte fietsvakantie met vrienden in Brabant en Limburg. Na alle coronaperikelen eindelijk weer eens een paar dagen weg. Maar de dag is slecht begonnen. Het begon eigenlijk donderdagnacht met een telefoontje van hun zoon dat er geen stroom was en vrijdagmorgen bleek de WiFi het niet te doen. Zaterdagmorgen is de oorzaak duidelijk. In de kelder van twaalf bij acht meter, volgepakt met spullen, staat anderhalve meter water. Gelukkig staan de fietsvrienden ook nu meteen klaar om de kelder leeg te pompen en schoon te maken, voorzover dat mag voor de verzekeringsmaatschappij komt kijken, en er komen ventilatoren om vocht en stank te verdrijven. Ook medewerkers van De Dèèl komen direct helpen.

Het is sowieso een pechjaar. Na de elf weken lockdown door corona was er twee weken geleden ook al een kleine brand bij De Dèèl. Toch blijft Marcel lachen: “Het is niet alleen maar koken, drankje schenken en gasten ontvangen. Ook dit is ondernemen. Ondernemen is ook niet bij de pakken neerzitten als het tegenzit. We krabbelen langzaam op. De tijd dat we dicht zaten, hebben we gebruikt om te klussen. Een nieuw akoestisch plafond in de zaal, de wc’s zijn opgeknapt en we hebben het bedrijf coronaproof gemaakt. Het loopt nog geen storm en de agenda ziet er triest uit, met alle grote partijen waar een kruis door staat. Feesten van 120, 80 of 60 mensen gaan niet door en we zijn nu blij als er een groep van veertien komt eten. Er zijn wel weer wat kleine feestjes en het pop-up eetcafé loopt goed.” Dat restaurant is een van de nieuwe initiatieven, vooral de Amerikaanse gerechten van de drumsmoker slaan aan.

Marcel en Judith zijn zelf creatief en laten zich ook inspireren door andere ondernemers. Ze zijn bijvoorbeeld aangesloten bij een groep van dertig actieve zaalhouders in Oost Nederland. “We komen vier keer per jaar samen om kennis te delen en dat is heel belangrijk. Het betekent open en eerlijk communiceren over alle aspecten van je bedrijf. Als je informatie wilt krijgen, moet je ook informatie delen. Steeds zijn we bij een ander bedrijf te gast. We maken dan ook een positief kritisch rondje door het bedrijf van de gastheer of -vrouw, doen suggesties en geven opbouwende kritiek.”

Dat wethouder Martin Som toerisme als een van de belangrijkste economische pijlers van de gemeente ziet, vindt Marcel positief: “We moeten Montferland beter promoten. Zelf zien we vaak niet meer dat dit een uniek stukje Nederland is. Met een prachtige natuur en overal dichtbij. Ook dan moeten we als sector samenwerken. Leuke arrangementen samenstellen bijvoorbeeld. De meeste bedrijven in de buurt staan hier wel voor open.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden