<p>Edwin Sap.</p>

Edwin Sap.

Column Edwin Sap: Toerisme

  Nieuwsflits

Een sector binnen onze gemeente die ooit stond als een huis. Van overnachtingstoerisme zijn we langzaam naar dagtoerisme verschoven. Er zijn veel hotels in Montferland over gegaan naar arbeidsmigranten onderkomens. De gemeente zwalkte in het verleden zonder een keuze te maken tussen de Achterhoek en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. Dan was er verschil van mening tussen de branche organisaties en de gemeente. Recent is de gemeente uit de samenwerking voor toerisme in de Achterhoek gestapt. Dat was het verleden.

Nu de toekomst, want het verleden kunnen we niet meer veranderen. Montferland als merk in de markt zetten, dat is wat de gemeente nu wil gaan doen. Dit willen ze samen met partners, waar onder de nieuw opgerichte vereniging voor toerisme. Dit alles lijkt ingegeven door de enorme bezuinigingen die de gemeente moet doen. Er rijst dan wel gelijk de vraag op of het geld wat normaal naar de Achterhoek gaat, nu volledig wordt gebruikt om Montferland als merk op de kaart te zetten en of de toeristenbelasting ook ten goede komt aan het bouwen van toerisme?

Montferland als merk in de markt zetten, dat is wat de gemeente nu wil doen

Volgens wethouder Som wel, maar hij moet ook een begroting rond krijgen. Samen staan we sterk, maar het kan ook goed uitpakken dat we op eigen kracht Montferland op de kaart gaan zetten.

Wat heeft Montferland eigenlijk wat het zo uniek maakt? Deze column heeft te weinig ruimte om het allemaal op te schrijven, een kasteel, bossen, mountainbikeroutes, waterskibaan, musea etc. En binnen 1 à 2 jaar het FOZ om de hoek, waar miljoenen dagjesmensen komen, die ook gebruik kunnen maken wat Montferland te bieden heeft. Kansen genoeg, nu nog samen de schouders eronder.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden