<p>&#39;Schillen is chillen&#39;, met dat motto maken Joris van Londen en Roel Tomassen Achterhoekse Limoncello</p>

'Schillen is chillen', met dat motto maken Joris van Londen en Roel Tomassen Achterhoekse Limoncello

(foto: Jan Ruland van den Brink)

Ambachtelijke Loerbeekse Limoncello

  Nieuwsflits

LOERBEEK - Het Geale Goud en Oerend Oranje zijn namen van de twee soorten Achterhoekse Limoncello die Joris van Londen en Roel Tomassen uit Loerbeek sinds kort produceren en verkopen. Een drankje met het temperament van Italië, gemaakt met Achterhoekse nuchterheid.

door Karin van der Velden

Misschien gaat het al wel harder dan verwacht, want wat begon als een probeersel, is inmiddels een product met een concept, klaar voor de verkoop. Joris zag een keer hoe iemand zelf Limoncello maakte: “Toen dacht ik, dat kan ik ook. Ik vind het wel leuk om lekkere dingen te maken. Voor de Limoncello heb ik verschillende recepten, steeds in een andere samenstelling, uitgeprobeerd.” Roel kwam op Koningsdag langs als een van de proevers: “Eigenlijk ben ik niet zo van de sterke drank, maar ik zie mensen hiervan op een mooie zomerse avond wel genieten.”

Achterhoekse twist

Met een achtergrond in de horeca, is Joris de maker: “Maar ik had geen idee wat ik met het drankje zou willen.” Roel heeft een communicatie-achtergrond en die zag kansen: “Ik zag het Joris letterlijk met zijn handen maken en dacht, kunnen we hier niet een Achterhoekse twist aan geven?”

‘Eigenlijk ben ik niet zo van de sterke drank, maar ik zie mensen hiervan op een mooie zomerse avond wel genieten’ 

Klassiek recept

Het Geale Goud is het klassieke recept, gemaakt met citroen. Oerend Oranje wordt gemaakt van sinaasappel. “Er zijn heel veel merken Limoncello, dus het moet wel iets van jezelf zijn”, zegt Joris. “We gebruiken Achterhoeks water en zorgen voor een pure en frisse smaak. Als je ‘m ruikt, ruik je echt de citrus. We gebruiken weinig suiker, dat vlakt de smaak af. Omdat we de biologische citroenen en sinaasappelen met de hand schillen, gebruiken we alleen de schil en niet het wit dat daar net onder zit. We hoeven daarom geen suiker toe te voegen die de bittere smaak camoufleert. De variant met sinaasappel wordt in Nederland niet veel gemaakt. Het product heet in Italië Arancello.”

Vloeipapier

Roel heeft het concept ontwikkeld waarmee de Achterhoekse Limoncello in de markt wordt gezet. De Achterhoekse vlag is subtiel in het logo verwerkt. Er is gekozen voor een sierlijke, strakke fles, met een chique sluitzegel. Aan de flessenhals hangt een kaartje waar een serveer- en mixtip op staan. De fles wordt gewikkeld in vloeipapier, verpakt in een papieren tasje, met een kaartje erbij. “Echt een cadeautje!” En toen moest er ineens hard gewerkt worden om de eerste batch te produceren. Naar Italiaans gebruik werd de hele familie ingeschakeld, dat zorgde voor gezelligheid tijdens de productie. Roel ging op zoek naar leveranciers en zocht uit wat er allemaal op een label moet staan. Joris zorgde dat de receptuur staat als een huis. Er werd een introductie-actie bedacht. Door een foto op Facebook of Instragram te plaatsen waarmee je laat zien dat je geniet van ‘La dolce vita uit ‘t Oosten’, kun je een trip voor twee naar de Etna winnen. Wel even @achterhoekselimoncello taggen.

achterhoekselimoncello.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden