Bestuurslid Rob Vister van stichting Kasteelstad tussen de reclamevrachtwagens. (foto: PR)
Bestuurslid Rob Vister van stichting Kasteelstad tussen de reclamevrachtwagens. (foto: PR)

Vrachtwagens promoten Kasteelstad

  Nieuwsflits

'We zorgen voor de verdwijning van de psychische bult'

Marlous Velthausz

De stichting Kasteelstad in ’s-Heerenberg heeft zich ten doel gesteld om de historische stad ’s-Heerenberg en de prachtige Montferlandse omgeving een stevige positie te geven op het gebied van toerisme en recreatie. Dit doen zij onder andere door gebruik te maken van onlinemarketing middels de moderne media maar ook middels uitingen op vrachtwagens die door geheel Europa rijden en echte blikvangers zijn.

's-HEERENBERG - Op het gebied van reclamevoering op vrachtwagens heeft de stichting met de transporteurs De Jongh uit ’s-Heerenberg en Verhoef uit Zevenaar, ondernemers gevonden met een hart voor ’s-Heerenberg en Montferland. Binnenkort hoopt de stichting met Rabelink uit ’s-Heerenberg nog een vervoerder gevonden te hebben die deze campagne ondersteunt.

“De gemeente Montferland is een unieke gemeente die meer dan de moeite waard is om bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Gedurende de laatste maanden heb ik al wandelend grote delen van de Liemers en Achterhoek afgelegd en ben tot de conclusie gekomen dat Montferland haar bezoekers zoveel te bieden heeft wat je nagenoeg in geen enkele andere gemeente vind. Met het kasteel Huis Bergh en de historische stad ’s-Heerenberg als trekpleister, het mooie Bergherbos, Stroombroek en de pittoreske dorpen. In een relatief klein gebied heeft het haar bezoekers heel veel te bieden” vertelt Rob Vister, bestuurslid van de stichting Kasteelstad.

Promotie

“Om een stad of regio goed op de kaart te zetten zul je structureel en gedegen aan promotie moeten doen. Hierbij speelt de moderne media een belangrijke rol waarbij je breed aan city- en regiomarketing kunt doen. Gelet op de doelgroep die graag naar Montferland komt, kun je niet alleen aan online-marketing doen. Aanwezigheid op beurzen, ondersteuning middels brochures en natuurlijk reclamevoering op bijvoorbeeld de vrachtauto’s dragen ertoe bij dat Montferland zo breed mogelijk op de kaart wordt gezet. Een dergelijke promotie moet professioneel en structureel gebeuren. Op dit moment wordt dit zowel door de stichting Kasteelstad gedaan alsook door medewerkers van de gemeente. Wij zijn echter van mening dat een dergelijke promotie daar niet thuishoort. Een gemeente hoort op het gebied van toerisme en recreatie te faciliteren en niet zelf uitvoeren. De stichting Kasteelstad wil die rol graag op zich nemen”, vervolgt Vister zijn verhaal.

Samenwerking

De stichting Kasteelstad gaat zelf niet voor de uitvoering zorgen maar heeft inmiddels enkele professionele Montferlandse partijen gevonden die al jarenlang ervaring hebben op het gebied van promotie. De taak van de stichting hierbij zal dan coördinerend en sturend zijn. In deze samenwerking zitten zowel ’s-Heerenbergse als Didamse ondernemers die allen Montferland een warm hart toedragen. “Ik weet dat er in Montferland een fysieke en psychische bult bestaat waarbij aan beide kanten van de bult weleens wordt gezegd, 'die lui over de bult' waarmee wordt bedoeld dat de gemeente Montferland uit twee kampen bestaat met twee verschillende culturen. Culturen die ons zouden scheiden, maar deze zelfde prachtige bult kan ons ook verbinden. Met deze samenwerking kan de stichting Kasteelstad er mede voor zorgen dat de psychische bult gaat verdwijnen en de Montferlanders en haar bezoekers samen kunnen genieten van die fysieke bult die onze omgeving zo prachtig maakt”, aldus Vister.

Toeristisch informatiepunt

Uit ervaring blijkt dat bezoekers behoefte hebben aan informatie. Informatie die gegeven kan worden door deskundige mensen die enthousiast over de omgeving kunnen vertellen. Bezoekers die naar Montferland komen om te wandelen, fietsen, recreëren of op zoek zijn naar historie, zijn meestal mensen die al wat ouder zijn en niet hele dagen achter de laptop zitten of op hun mobiele telefoon aan het kijken zijn wat en waar iets te vinden is. Zij willen goed worden geïnformeerd. Daarom is een toeristisch informatiepunt een belangrijke ondersteuning waar bezoekers terecht kunnen voor allerlei informatie op het gebied van toerisme en recreatie. Het is dan ook belangrijk dat een dergelijk informatiepunt bemand is door mensen met kennis van zaken en dat zo’n punt centraal in de stad aanwezig is. Een centraal punt, bijvoorbeeld zoals het Raethuys in ’s-Heerenberg zou zich hier uitstekend voor lenen.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden