Het IVVP gaat over verkeer en vervoer, van de aanleg van nieuwe wegen tot verbetering van fietspaden. (foto: Karin van der Velden)
Het IVVP gaat over verkeer en vervoer, van de aanleg van nieuwe wegen tot verbetering van fietspaden. (foto: Karin van der Velden)

IVVP voor een betere mobiliteit

  Nieuwsflits

door Karin van der Velden

Hoe zorg je voor een betere bereikbaarheid van de gemeente Montferland en dat inwoners zich veilig, prettig en op een duurzame manier kunnen verplaatsen binnen de gemeente? Het Integraal Verkeers- en Vervoersplan moet antwoord geven op die vragen.

LOERBEEK - Inwoners van de gemeente Montferland komen regelmatig met vragen en opmerkingen over verkeer en vervoer bij de gemeente. In het verleden werd daarop ad hoc gereageerd. Op 13 juli werd in Loerbeek het conceptplan op hoofdlijnen gepresenteerd. Daarbij gaat het soms om grote wijzigingen, waarop de gemeente niet altijd invloed heeft, zoals de verbreding van de A12 het doortrekken van de A15. Een grote wijziging die de voltooiing nadert, is de ontbrekende schakel, het laatste deel van de rondweg N316. Alle aanpassingen moeten passen binnen het klimaatakkoord, maar duurzaamheid is ook het streven van de gemeente. In de toekomst zullen er meer elektrische auto's rijden, dat betekent ook dat er meer laadvoorzieningen moeten komen. Het openbaar vervoer is in Montferland beperkt, dus er zal gelobbyd moeten worden, bijvoorbeeld voor een betere busverbinding en goede bereikbaarheid van treinstations in de omgeving.

De komende jaren zal er uitbreiding plaatsvinden van DocksNLD en er worden woningen gebouwd, daarbij hoort toegankelijkheid door een wegennet. Uitbreiding met logistieke bedrijven betekent bijvoorbeeld aanpassing van het goederennetwerk, geschikt voor extra lange vrachtwagens. En een betere verbinding met de haven in Emmerich. Maar het gaat ook om het bepalen van de maximum snelheid. Die zal op een aantal plekken omlaag gaan naar 30 of 60 km. Dat doet de gemeente in overleg met dorpsraad en bewoners. Aandachtspunt daarbij is de inrichting van de weg. Bijvoorbeeld of er wel of geen fietspad naast de weg ligt, de kleur van het wegdek of het aanleggen van beplanting. In het plan zijn 22 wegen opgenomen die verbeterd kunnen worden, steeds geldt dat aanpassing maatwerk is.

In de gemeente hebben 511 van de 1000 inwoners een auto en dat is landelijk gezien best veel. Inwoners van Montferland zullen door reclamecampagnes gestimuleerd worden om vaker de (elektrische) fiets te pakken of het openbaar vervoer. Maar dan moeten de voorzieningen ook goed zijn. Daarom is aanleg van snelle fietsroutes naar Zevenaar en Doetinchem opgenomen in het plan. En er moeten voldoende parkeerplaatsen zijn voor fietsen. Ketenmobiliteit is daarbij een kernwoord. Dat betekent dat niet de hele reis met hetzelfde vervoersmiddel wordt afgelegd, maar bijvoorbeeld een deel per fiets en een deel per auto of trein.

Het IVVP geeft aan wat zou kunnen, niet wat daadwerkelijk gaat gebeuren. Het plan moet nu worden vastgesteld door de gemeenteraad en daarna volgen gesprekken met betrokkenen.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden