Sterrenkok William Kämper aan het werk met leerlingen van De Ziep. Foto: Rob Koppers
Sterrenkok William Kämper aan het werk met leerlingen van De Ziep. Foto: Rob Koppers Rob Koppers Fotograaf

Sterrenkok geeft kookles aan leerlingen van De Ziep

Onderwijs

DIDAM - Sterrenkok William Kämper kwam vanuit Brussel naar De Ziep in Didam om er de leerlingen een kookles te geven. “Het was een dag dat het ouderwets bruiste. Net als een paar jaar geleden, toen er nog geen corona was”, vertelt directeur Margot Kleinpenning.

Corona heeft invloed op het onderwijs, dat is dagelijks in het nieuws. De overheid heeft daarom extra geld beschikbaar gesteld om een impuls te geven aan de ontwikkeling van leerlingen. Bij De Ziep hebben ze het geld van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) gebruikt voor verdieping. Horeca is een van de leerrichtingen, met naast bediening en catering, het vak koken. Leren hoe je voor jezelf een maaltijd bereid, maar ook koken in de professionele keuken waarover de school beschikt. 

Speciaal onderwijs
Het is de bedoeling van het speciaal onderwijs dat op De Ziep gegeven wordt dat leerlingen uiteindelijk zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij. Leerlingen stromen uit naar een vorm van dagbesteding en soms ook naar (beschut) werk. Werken in de horeca is dan een van de mogelijkheden. Soms is dat in een restaurant met extra begeleiding, zoals Brownies & downies, maar het kan ook in een ‘gewoon’ restaurant. Een van leerlingen werkt bijvoorbeeld bij EetLokaal in Zevenaar.

De les van een sterrenkok was zowel voor leerlingen als medewerkers heel bijzonder. William Kämper maakte met vier leerlingen een Ratatouille met scheermes, de langwerpige schelpdieren die op de Nederlandse stranden te vinden zijn. Ook alle andere ingrediënten waren Nederlands.
Het was voor William ook een bijzondere ervaring, het lesgeven was hij natuurlijk niet gewend. Hij werd er zelf heel enthousiast van toen hij zag hoe de leerlingen met liefde voor hun gasten kookten. “De leerlingen deden van harte mee”, vertelt de sterrenkok. William liet leerlingen dingen proeven die ze niet kenden. Soms was er verbazing over de smaak. Niet iedereen vond alles even lekker, maar dan was de les om het toch voor een ander te bereiden.
Normaal duurt een kookles drie kwartier tot een uurtje. Nu stonden leerlingen twee uur geconcentreerd te koken. Medewerkers van De Ziep konden een lootje trekken en vier gelukkigen konden van het eindresultaat genieten. Dat kregen ze met alles erop en eraan uitgeserveerd.
William Kämper is kok in het tweesterrenrestaurant La Paix in Brussel. Een restaurant waarvoor mensen soms speciaal vanuit het buitenland naar Brussel vliegen, om er te genieten van een bijzonder en overheerlijk menu.

Livestream
Margot Kleinpenning: “De Ziep leek wel een beetje op 24Kitchen. De hal op de begane grond noemen wij het restaurant, William demonstreerde hier op een podium ook hoe je een appel-rozemarijndessert met karamel en mascarpone maakt. De demonstratie werd met camera’s opgenomen en was via een livestream in alle klassen te volgen. Leerlingen konden via de chat vragen stellen aan de kok. Die had een headset op en gaf meteen antwoord. Zelfs docenten en leerlingen die thuis zaten, konden online volgen wat op school gebeurde. Als verrassing werd in de keuken intussen voor iedereen zo’n lekker toetje gemaakt.
Het was voor het eerst dat de school op zo’n manier gebruik maakte van digitale faciliteiten, helemaal tot stand gebracht door het team van de school. Op de website deziep.nl staat een filmpje van de kookworkshop.”
Het restaurant van De Ziep was voor corona ook voor publiek geopend. Mensen uit de buurt kwamen er tussen de middag wel eens genieten van een kopje soep, een rijk belegd broodje of een lekkere salade. Nu is dat alleen weggelegd voor leerlingen en medewerkers. Margot kijkt uit naar de dag dat het restaurant weer voor iedereen open kan.

Vier projecten
Dankzij de subsidie van het NPO kunnen er op school vier projecten plaatsvinden, op het gebied van Zorg & welzijn, Horeca, Groen en Techniek. Tim Kämper die speciaal hiervoor is aangesteld, helpt het team met creatieve ideeën. Het is dankzij hem dat de school een bijzondere dag beleefde met een sterrenkok, William Kämper is namelijk zijn broer.
Andere projecten gaan van leskisten tot externe lessen, bijvoorbeeld bij de technische school in Terborg. “Het is niet alleen de les die bijdraagt aan de ontwikkeling van leerlingen”, vertelt Margot. “Ze maken bijvoorbeeld ook kennis met het reizen met het openbaar vervoer, omdat ze met de trein naar Terborg gaan.”
Bij De Graafschap doen leerlingen mee aan het project “Playing for succes”. Hier leren ze hun eigen creativiteit ontdekken. Het project draagt bij aan groei van zelfvertrouwen en zelfwaardering. De leerlingen hebben bijvoorbeeld voetballers van De Graafschap in een persruimte geïnterviewd. Dat betekende vragen bedenken en vragen stellen.
Margot: “Tim gaat dan mee en neemt het organisatorische gedeelte voor zijn rekening, de leerkracht kan zich dan helemaal op de groep richten.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit Montferland Journaal