Kevin (5) wijst naar de tekening die hangt in het kleuter kunstmuseum van basisschool het Rondel. Ook op de foto Nol Schrijvers, die de expositie feestelijke heeft geopend. Foto: Roel Kleinpenning
Kevin (5) wijst naar de tekening die hangt in het kleuter kunstmuseum van basisschool het Rondel. Ook op de foto Nol Schrijvers, die de expositie feestelijke heeft geopend. Foto: Roel Kleinpenning foto Roel Kleinpenning

Kleuterkunstmuseum geopend op Rondeel

Onderwijs

BEEK - Basisschool Het Rondeel in Beek heeft een heus Kleuterkunstmuseum. Kleuters van groep 1 en 2 zijn de afgelopen weken met het thema kunst bezig geweest. Op maandag 28 maart is het kleuterkunstmuseum in de gymzaal van de school geopend met de kunst die ze zelf gemaakt hebben. De rode loper lag klaar voor ouders, opa’s en oma’s, vrienden en buren. De opening werd gedaan door kunstenaar Nol Schrijvers. 

Door Carla van der Meer

De kinderen hebben samen met groepsleerkrachten Marie-Louise Gal, Rikie Lueb en Stefani Vogelaar diverse kunstwerken gemaakt van uiteenlopende materialen. “De kleuters hebben met veel plezier aan het kunstproject gewerkt”, zegt Gal. “Deze werkstukken zijn nu te bewonderen in het museum. De kinderen krijgen complimenten van de bezoekers. Het is heel leuk om stralende kleuters te zien. Ze zijn zo trots op wat ze gemaakt hebben.”

Zelf ontdekken
De bedoeling van het thema kunst was om de kleuters kennis te laten maken met verschillende materialen. “We wilden ze laten ontdekken wat ze zelf kunnen maken”, vertelt Gal. “Ze hadden geen voorbeeldwerkje, maar mochten zelf aan de slag. We wilden ze laten ervaren dat kunst binnen handbereik ligt. Ze hebben de kunstwerken gemaakt van kosteloze materialen als takken die ze zelf gezocht hebben. We wilden de kleuters laten ervaren dat alles wat je met je handjes maakt, kunst is. En dat kunst mooi is als je er je best voor doet. Niets is lelijk. Als je je ervoor inzet, wordt het een prachtig kunstwerk. Ieder kind is  trots op het eigen werk.”

Samenwerken
Er zitten platte en driedimensionale kunstwerken bij. “Zoals zandwerkstukken met lijm”, laat Gal weten. Er is ook knikkerkunst waarbij verf samen met knikkers in een doos gedaan worden. Door met de doos te schudden, gaan de kleuren mengen. Ook zijn er opdrachten waar een rekenactiviteit in verwerkt zit, zoals bij de piramide van takjes. De kleuters leerden om takjes van dezelfde lengte te knippen en hiervan vierkanten en driehoeken te maken voor de driedimensionale piramides. Ook hebben ze takken beplakt met gekleurde popjes zodat het bloeiende takken lijken. We zijn met de kleuters in de natuur gaan wandelen om takken te zoeken voor de kunstwerken. De kleuters hebben ook in groepjes gewerkt. Ze leren zo het belang van samenwerken en samen overleggen hoe ze dingen het beste kunnen aanpakken. Het is leuk om te zien dat een stil kind dan in één keer met een goed idee komt. Ze vullen elkaar aan.”

Het volgende thema waar de kleuters mee aan de slag gaan, is lente. Daar worden ook werken van tentoongesteld in de vitrines in de hal van de school.


het-rondeel.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant