De Shetland-pony op het schoolplein trok veel bekijks. Foto: PR
De Shetland-pony op het schoolplein trok veel bekijks. Foto: PR PR

Geslaagde eindpresentatie van kinderen Jozefschool

Onderwijs

AZEWIJN - De kinderen van de Jozefschool in Azewijn hebben in de laatste weken van het schooljaar (groot)ouders op bezoek gehad in hun school. Via een loopspel, ‘tentoongestelde’ werkstukken en korte presentaties over het thema ‘Groei en leven’ hebben de kinderen laten zien wat ze hebben geleerd. Opvallende ‘gast’ was een Shetland-pony die het schoolplein betrad.

Na twee jaar corona was het eindelijk weer mogelijk om in de school ouders, grootouders en oppassers te ontvangen. “Iedereen was na afloop enthousiast over deze eindpresentatie van het kernconcept ‘Groei en leven’. De kinderen vonden het fantastisch”, vertelt Hanneke Arnold. Ze is docent ‘basis 1’ (groepen 1, 2 en 3) van de Jozefschool in Azewijn.


Groentetuin op schoolplein
Van 13 tot 14 uur konden de bezoekers in en rond de Azewijnse school samen met hun (klein)kind of oppaskind korte presentaties bijwonen in de klassen. Buiten konden ze een kennisspel doen. Binnen waren er maquettes en tekeningen te bewonderen die de kinderen hadden gemaakt. Bezoekers konden een kijkje nemen in de door leerlingen aangelegde groentetuin op het schoolplein.
Bij de Jozefschool in Azewijn krijgen de leerlingen les aan de hand van een thema: een kernconcept. Biologie, aardrijkskunde en geschiedenis worden allemaal met elkaar gecombineerd en er is veel ruimte om zelf, in de praktijk, dingen te ontdekken en ook sociale vaardigheden aan te leren.

Van eitje tot kikker
Dit keer was het kernconcept ‘Groei en leven’ en leerden ze bijvoorbeeld hoe menselijk en dierlijk leven ontstaat. Zo tekenden ze de levenscyclus van een kikker: van eitjes, kikkerdril tot kikker. Ook maakten ze een collage met een tijdlijn. Chiel vertelt: “Ik heb mijn opa geïnterviewd over zijn leven en daar deze tijdbalk van gemaakt met plaatjes.”
De presentaties van de kinderen gingen over lammetjes die ze thuis hebben. Joris had zelfs levende kuikens meegebracht voor zijn verhaal over kippen en eieren. Lauraine liet de bezoekers röntgenfoto’s zien van haar hond om uit te leggen hoe het beenmerg is gegroeid.

Als klap op de vuurpijl, is er voor Didi zelfs een Shetland-pony van stal gehaald en naar school gebracht. Op het schoolplein vertelt ze erover en beantwoordt vragen als: ‘Waarom is dit paard zo klein?’. Ze laat daarna zien hoe het paard kan draven en de kinderen mogen de pony aaien. Daarvan wordt gretig gebruik gemaakt.

Kracht van een kleine school
“Dit laat de kracht van een kleine school zien”, vindt de docent. “Je ziet dat kinderen heel goed via hun hobby of dingen uit hun eigen omgeving kunnen vertellen wat ze hebben geleerd. Ouders zijn bovendien bereid om naar de school te komen en zelfs een pony te brengen.” Haar collega Frans ten Velde (leerkracht basis 2) sluit daarbij aan: “De school staat niet op zichzelf maar staat midden in het dorp en de samenleving. We hebben vandaag kunnen laten zien wat de kinderen hier leren en hoe ze het beleven.”

Over de Jozefschool
De Jozefschool is een relatief kleine school met minder dan 50 leerlingen. Aan de hand van thema’s (kernconcepten) krijgen de leerlingen in een tijdvak van acht weken onderwijs. De Jozefschool is bovendien één van de 15 scholen welke aangesloten zijn bij Stichting Primair Onderwijs Achterhoek (PRO8). Hierin werken ‘kleinschalige’ scholen uit de regio met elkaar samen.

Advertenties doorgeplaatst vanuit Montferland Journaal