Petra Frolich van Bibliotheek Montferland legt uit hoe ouderen hulp kunnen krijgen bij digitale onderwerpen. Foto: Karin van der Velden

Petra Frolich van Bibliotheek Montferland legt uit hoe ouderen hulp kunnen krijgen bij digitale onderwerpen. Foto: Karin van der Velden

De zorg wordt steeds digitaler: Project Durf Digitaal van start

Zorg

Didam - Vragen over het coronatoegangsbewijs maakten voor Welcom, Bibliotheek Montferland en Seniorweb duidelijk dat de gezondheidszorg steeds meer digitaliseert. Voor ouderen soms een probleem. Reden om het project Duf Digitaal op te zetten.

Door Karin van der Velden

In het Albertusgebouw kwam donderdag een groep ouderen bij elkaar om meer te leren over de digitale mogelijkheden in de gezondheidszorg. Vier huisartsen zijn gefilmd, zij vertellen wat digitalisering in de zorg hun patiënten brengt. Apotheek Didam deelde een filmpje en een van de apothekers was er om vragen te beantwoorden.

Coronabewijs

Het coronatoegangsbewijs kun je op je telefoon downloaden. Maar sommige ouderen hebben geen mobiele telefoon. Dan is er de mogelijkheid om het bewijs uit te printen. Maar als je al geen mobiele telefoon hebt, is ook dat ook vaak lastig. Ouderen zijn dan aangewezen op kinderen die wel digitale vaardigheden hebben. Bij de bibliotheek en Welcom kunnen ze ook geholpen worden. Het betekent altijd dat je op een ander moet vertrouwen.
Vier huisartsen in Didam zijn gefilmd, zei vertellen wat digitalisering in de zorg brengt. Zo vertelt dokter Nikki Regtering over de app OZO. OZO maakt het makkelijk om te communiceren met mantelzorgers en hulpverleners. Je kunt een berichtje of vraag richten aan de dokter, de fysiotherapeut of de thuiszorg. Regtering heeft haar praktijk in het Doktershuis, de enige praktijk buiten het gezondheidscentrum van Didam: “Het zijn niet alleen ouderen die problemen hebben met digitalisering. Er zijn 80-plussers die mij e-consulten sturen en 50-plussers die vragen of ik dingen voor ze wil uitprinten.”

E-consult

Dokter Dlelal Dani ziet dat tijdens de coronapandemie het digitale contact met patiënten is toegenomen. Hij merkt dat sommige patiënten het moeilijk vinden, maar ze willen wel: “Op welke manier verschilt, sommige patiënten willen niet beeldbellen maar wel een e-consult. Labuitslagen worden steeds digitaal bekeken. Patiënten kunnen via MijnGezondheid.net direct een afspraak inplannen. Dan hoeven ze niet te wachten tot de assistente de telefoon opneemt. Voor de assistente betekent het minder telefoontjes en meer tijd voor andere dingen.”

Flyers

Huisarts Ton Negenborn heeft flyers laten maken waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe patiënten zich kunnen aanmelden op MijnGezondheid.net: “Daarvoor heb je je DigiD nodig. Als je aangemeld bent, kun je medicijnen bestellen en afspraken maken. We vragen dan ook waarom je de afspraak maakt. Wat wil je vragen en wat zou je willen? Als iets niet duidelijk is, nemen we contact op. Het voordeel is dat onze telefoonlijnen wat minder belast worden en we meer tijd voor jou als patiënt overhouden. Patiënten vinden het ook prettig om de praktijk zo te benaderen.”
Een van de deelnemers vraagt zich af of je alles wel kwijt kunt in zo’n digitaal formulier. Het antwoord is dat als er veel te vertellen of te vragen is, de praktijk altijd gebeld kan worden.
“Patiënten kunnen online hun dossier inzien”, vertelt Rein Olgers. “Wat zijn bijvoorbeeld de afspraken die we gemaakt hebben. Ook uitslagen, medicatieoverzichten en verwijsbriefjes zijn digitaal te bekijken. Je kunt in een veilige omgeving een vraag stellen. Het belangrijkste is dat iedereen zich gehoord voelt. Daarom blijft het mogelijk om de praktijk op meerdere manieren te benaderen.”

Apotheek

Ook Apotheek Didam heeft digitale mogelijkheden die het voor patiënten gemakkelijk maakt om bijvoorbeeld herhaalrecepten aan te vragen. Dat kan via www.herhaalrecept.nl met het herhaalnummer dat op het doosje van de medicijnen staat. Medicijnen kunnen bezorgd worden, het systeem geeft na bestelling de verwachte bezorgdatum aan. Afhalen kan ook. De eerste en tweede keer in de apotheek, omdat er dan extra uitleg wordt gegeven, en daarna via de kluis. De apotheek hanteert bij afhalen een levertijd van drie dagen, als medicijnen sneller nodig, dan is het beter om even contact op te nemen. Wie medicijnen in de afhaalkluis ophaalt, krijgt een melding als het medicijn klaarligt, met een unieke code. Dan is het eenvoudig. Het scherm aanraken, de code invullen en het medicijn valt in het vak.
Steeds meer mensen zoeken op internet informatie over hun gezondheid. Dan is het goed om betrouwbare websites te gebruiken. Voorbeelden van zulke websites zijn apotheek.nl of thuisarts.nl. Die websites zijn gemaakt door apothekers en huisartsen. Op kijksluiter.nl wordt met filmpjes uitleg gegeven. Een van de deelnemers geeft aan dat het handig is, omdat je op de telefoon of computer de bijsluiter in een groter lettertype kunt lezen.
Nu hebben verschillende zorgverleners nog verschillende systemen. Achter de schermen wordt eraan gewerkt om het systeem van bijvoorbeeld Ziekenhuis Rijnstate met het systeem van de huisartsen te koppelen.

Bibliotheek

Bij de Bibliotheek Montferland, Welcom en Seniorweb zijn mogelijkheden om meer te leren over het omgaan met de computer. Petra Frölich van Bibliotheek Montferland vertelt over het Informatiepunt Digitale Overheid, waar vragen gesteld kunnen worden en mensen zelf kunnen leren omgaan met DigiD en de websites van de overheid. De bibliotheek biedt cursussen zoals Klik&Tik, die leren hoe er veilig met een computer, internet en social media kan worden omgegaan.Welcom organiseert elke maandagmorgen van 9.30 tot 12.00 uur een computerinloop in het Albertusgebouw in Didam, het Barghse Huus in ‘s-Heerenberg en Averhof in Beek. “Dit zijn geen groepscursussen, maar hier kunnen mensen een concrete vraag stellen. Aanmelden kan via 0316-292828 of welzijnslijn@welcommail.nl”, aldus Annelies Vruwink.
“Het lidmaatschap van Seniorweb is tot eind van het jaar gratis”, vertelt Karin Jochems. “Het aantal senioren boven de 75 is sinds 2015 bijna verdubbeld. We merken dat de digitale samenleving voor veel senioren een verrijking is. Ons streven is daarom  om alle senioren digitaal fit te krijgen.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant