Vrijwilligers geven twee soorten hulp. Naast begeleid vervoer is er de boodschappendienst. Foto: Ilse Bekker Fotografie - Zeddam

Vrijwilligers geven twee soorten hulp. Naast begeleid vervoer is er de boodschappendienst. Foto: Ilse Bekker Fotografie - Zeddam

Ilse Bekker Zeddam

‘We weten elkaar nu te vinden als we iets nodig hebben’

Zorg

DIDAM - Vrijwilliger bij Welzijnsorganisatie Welcom word je omdat je anderen wilt helpen. Wat je er extra bij krijgt, zijn de bijzondere contacten met mensen die je helpt. Dat verrijkt je leven. Nils Versteeg weet dat als geen ander. Met een van de hulpvragers ontstond zelfs een vriendschap.

Door Karin van der Velden

Nils Versteeg staat op de vrijwilligerslijst, een poule van vrijwilligers die Welcom kan benaderen als iemand om hulp vraagt. Bijvoorbeeld hulp bij het doen van boodschappen of begeleidende vervoersdienst. Begeleidende vervoersdienst gaat verder dan een taxirit, de begeleider gaat ook mee naar de afspraak. Nils: “Soms blijf ik in de wachtkamer, maar ik ga ook weleens mee naar de behandelkamer. Ik spreek van tevoren af wat iemand graag wil.”
Simone Veenhuis van Welcom vult aan dat de vrijwilliger daarin natuurlijk eigen grenzen mag bepalen.

Met een van de eerste mensen die hij hielp, had Nils een bijzondere ervaring: “Halverwege de A12 kwamen we erachter dat de man een oud-leraar van me was. Ik had hem niet meteen herkend, maar het ijs was direct gebroken. Ik heb veel voor hem gereden. Eerst naar Velp, later naar Enschede, dan ben je een hele dag samen op pad. Toen ik zelf wat in de lappenmand kwam te zitten, werden de rollen omgedraaid en ging hij met mij mee. We weten elkaar nu te vinden als we iets nodig hebben. We houden Welcom wel op de hoogte van onze afspraken.”

Vinger aan de pols
Simone herinnert zich nog dat zowel de hulpvrager als Nils los van elkaar enthousiast contact met haar opnamen: “We hebben het zo leuk gehad met elkaar. De informele hulp is een noaberschapsdienst. Als vrijwilliger bepaal je zelf of je een volgende keer weer met iemand op pad gaat, dan worden er soms ook onderlinge afspraken gemaakt. We zeggen vrijwilligers wel dat ze voorzichtig moeten zijn met het afgeven van een privé telefoonnummer, maar soms ontstaat er een band en dan kiest de vrijwilliger daar zelf voor. Dat vrijwilligers en hulpvragers ons op de hoogte houden, vinden we wel belangrijk. We houden vinger aan de pols, zodat het voor allebei leuk blijft. Soms is er geen klik, dan vragen we een volgende keer een andere vrijwilliger. De tijd dat iemand hulp nodig heeft, verschilt. Soms is het heel kortstondig, soms is het echt wat langer.”

‘Toen werden
de rollen
omgedraaid
en ging hij
met mij mee’

Nils deed al langer vrijwilligerswerk: “Toen ik gepensioneerd was en mijn vrouw overleed, ben ik begonnen bij de voedselbank. Tja, dan komen er op een gegeven moment wat gebreken die bij de leeftijd horen. Bij de voedselbank moest ik wat meer tillen, dus dat lukte even niet. Bij Welcom kon ik meer doen.”

“Nils is eigenlijk altijd beschikbaar en bereid om zich in te zetten”, vertelt Simone. “Daardoor kunnen we hem ook vragen als er ad hoc hulp nodig is. Vrijwilligers gebruiken hun eigen auto en krijgen een kilometervergoeding. Rolstoelen en rollators worden niet vervoerd, die staan ook wel bij de ingang van het ziekenhuis.”
Nils heeft nog een tip voor de chauffeurs: “Ik leg vaak een plastic zak op de bijrijdersstoel, dat maakt het voor mensen makkelijker om in de auto op de stoel te draaien.”

Samen boodschappen doen
Vrijwilligers geven twee soorten hulp. Naast begeleid vervoer is er de boodschappendienst. Simone: “Dan ben je ook een maatje, je gaat samen met een hulpvrager boodschappen doen. Ook hier bepaal je zelf hoe ver je gaat. Ga je alleen mee de winkel in of help je ook om een lijstje te maken? Nils gaat daarin wel ver, hij zoekt zelfs een ideale looproute uit.”

“De vrijwilligers hebben soms ook een signaalfunctie”, vertelt Simone. “Zij zien het wanneer iemand wat meer ondersteuning nodig heeft. Soms is de situatie ook anders dan geschetst. Dan kan Welcom dat ook oppakken. De vrijwilliger is zo het verlengde van de sociaal werkers.”

Simone weet nog dat Nils een paar jaar geleden een mevrouw begeleidde die inmiddels is overleden. “Ze was een prachtige mevrouw, heel kleurrijk gekleed. Een ‘paradijsvogel’ uit Didam, die je zo bij Man bijt hond op tv zou kunnen zien. Ze had veel hulp nodig, maar liet weinig toe. We hebben Nils daar ook op ingezet en ik zag haar veranderen, de telefoontjes waren in het begin somber, maar werden steeds enthousiaster. Ze had de zin van het leven weer terug.”
Nils vult aan dat ze samen zoveel gelachen hebben: “We liepen schaterend door de supermarkt.”

Lijkt het je ook leuk om je zo nu en dan op deze manier in te zetten voor je medemens en wil je in deze leuke vrijwilligerspool? Neem dan contact op met de Welzijnslijn van Welcom: 0316-292828 (09.00 - 12.00) of met Welcom: 0316-223520 en vraag naar Simone Veenhuis: s.veenhuis@welcommail.nl

Welcom is op dit moment met name dringend op zoek naar Boodschappenmaatjes in ’s-Heerenberg en Didam.

Advertenties doorgeplaatst vanuit Montferland Journaal