Afbeelding
Foto: PR

Van slogan tot uitdrukking, soms streeft reclame zijn doel voorbij

Partnerbijdrage

De marketingwereld is deze eeuw een flink eind opgeschoven richting het digitale speelveld, maar één ding blijft bij de consument onder de huid kruipen: een pakkende slogan. Al sinds de jaren ‘60 is reclame op tv en radio toegestaan, die de kijker dan wel luisteraar onwillekeurig in zijn brein opslaat. Maar welke producten horen er eigenlijk bij?

Sluikreclame voor bookmakers

De gezaghebbende instanties kregen het al snel druk met verholen reclame. Een pot pindakaas die net even te duidelijk in beeld kwam tijdens Zeg ‘ns Aaa, en heden ten dage een flesje cola prominent in beeld tijdens een persconferentie van Cristiano Ronaldo (die de frisdrank vervolgens overigens afkeurt). Over voetbal gesproken: de casinobranche is intussen doorgedrongen tot de voetbaltalkshows. ‘Zit ie?’ verwijst in Veronica Offside naar een bekende bookmaker. De consument is in deze eeuw moeilijker te vangen omdat deze van alles en nog wat bekijkt op vergelijkingssites, bijvoorbeeld een overzicht van legale goksites

Geen BN’ers, maar wat zijn BN’ers?

Hoewel het sinds kort verboden is om Bekende Nederlanders op te laten treden in reclame-uitingen voor bookmakers en casino’s, kan het zomaar gebeuren dat anonieme acteurs juist roem vergaren door hun optreden: het effect van de herhaling geldt niet alleen voor het aangeprezen product in een spotje. Allemaal kennen we Cora van Mora en Harry Piekema van Albert Heijn. Die laatste zit nu bijvoorbeeld als BN’er in Expeditie Robinson. Daar zit dus een door de overheid gecreëerd addertje onder het gras: wat is eigenlijk een BN’er? 

Zeg maar nee, want dan krijg je er twee!

Wat te denken van Bart de Graaff. De oprichter van BNN werd op 21-jarige leeftijd (mede) bekend door een koekjesreclame: ‘Zeg maar nee, want dan krijg je er twee’. Het merk Bichoc zegt weinig mensen nog iets, de naam Bart de Graaff wel. Opvallender is dat de reclamespot verboden werd omdat de destijds 21-jarige De Graaff er jonger uitzag dan veertien, volgens de Reclame Code Commissie. Onder die leeftijd mogen kinderen niet optreden in snoepreclames. 

‘Foutje, bedankt’

Een slogan kan zijn eigen leven gaan leiden waardoor deze zijn doel voorbijstreeft. Vaak kennen mensen de punchline wel, maar weten ze niet meer welk product erbij hoort. ‘Even Apeldoorn’ bellen is daar een mooi voorbeeld van: dat ging over verzekeren, maar via wie? ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!’, was dat niet iets met zuivel? In de kroeg, bij het kopieerapparaat of op verjaardagen klinken aan de lopende band reclamequotes. Dat was niet helemaal de bedoeling van de dames en heren marketeers. Je zou bijna zeggen: ‘Foutje, bedankt’. Daar gaan de hersens weer kraken. Ja, het was Rijk de Gooyer, maar namens welk bedrijf?

Jatwerk

‘Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren’. ‘Zo’. ‘Geen cent te veel hoor!’. We kunnen eindeloos blijven opsommen. Gelukkig is het jatwerk ‘Goeiemoggel’ (was dat niet iets met telefoons?) uit de gratie geraakt, want degene die zijn klassieken kent weet dat deze taalverwarring een vondst is van de legendarische schrijver/dichter Remco Campert, die in de zomer van 2022 het tijdelijke voor het eeuwige verruilde. Zoek zijn prachtige verhaal Tot zoens maar eens op. Ere wie ere toekomt. 

Dit bericht wordt u aangeboden door Full House Casino. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze krant.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant