Ineke van Geemen geeft een workshop recyclen met papier. Even later mogen de kinderen zelf gaan knutselen. Foto: Karin van der Velden
Ineke van Geemen geeft een workshop recyclen met papier. Even later mogen de kinderen zelf gaan knutselen. Foto: Karin van der Velden

Duurzame knutselwerkjes op scholen

Onderwijs

DIDAM - Verschillende scholen in Didam brengen milieuproblematiek en duurzaamheid op een speelse manier onder de aandacht van kinderen. Kunstenares Ineke van Geemen-Reuling maakte bij BSO Zonnekinderen kunstwerkjes met papier en karton.

Door Karin van der Velden

Het idee voor deze workshops komt van Stichting Technotrend. Zij hebben allerlei programma’s ontwikkeld om kinderen te leren wat ze zelf kunnen doen om duurzamer te leven. Alles begint met het creëren van bewustzijn in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en bij de buitenschoolse opvang. Kinderen leren spelenderwijs over energietransitie, zwerfafval en plastic soep. Aan de hand van de levenscyclus van een spijkerbroek worden ze bewust gemaakt van (on)eerlijke handel en de herkomst van kleding. In het voorgezet onderwijs wordt letterlijk gewerkt aan oplossingen: duurzame ontwikkeling door techniekeducatie.

Technotrend heeft contact opgenomen met de gemeente Montferland en de gemeente besloot het project te subsidiëren. Het is de bedoeling om het programma uit te rollen naar alle basisscholen. Bij BSO Zonnekinderen werd het programma meteen met enthousiasme ontvangen.

Papier recyclen
En zo kwam het dat Ineke van Geemen vorige week voor de tweede keer een workshop gaf over het recyclen van papier: “Ik zorg met creativiteit voor bewustzijn.”

Voordat de kinderen aan de slag gingen, vertelde Ineke wat over de geschiedenis van papier: “Er was een tijd dat er voor het eerst papier werd gemaakt. Dat is eigenlijk door een wesp bedacht. Duizenden jaren geleden zag een Chinees dat een wesp hout van een boom nam en daarmee een nestje ging bouwen. Die Chinees dacht: dat moeten wij ook kunnen. Hij ging experimenteren met het fijnmalen van boomschors, deed lijm erbij en zo ontstond papier.”

Als Ineke de vraag stelt “Wat kunnen we met papier?”, is het eerste antwoord: “naar de wc, al snel gevolgd door knutselen, schrijven en tekenen. Er volgt uitleg dat we bomen gebruiken om papier te maken: “Die bomen moeten omgezaagd worden en dat is eigenlijk niet goed. Papier en karton kun je gelukkig ook recyclen. Bij de vraag “Wat is recyclen?” gaan veel vingers omhoog: “Opnieuw gebruiken, dat doen we ook met plastic.” De kinderen weten dat ze papier thuis in een papiercontainer doen en dat het daarna met een vrachtauto naar de papierfabriek gaat.

Ineke schudt een zak met stukjes karton leeg en strooit het in het midden van de tafel. Er zit van alles tussen, van stukjes pizzadoos tot de geribbelde verpakking van cakejes. Kinderen mogen figuurtjes maken van karton en dat met een prikker in een kartonnen standaardje zetten. “Als je een gaatje wilt maken en het lukt niet met de prikker, dan helpt de juf wel even. Zij heeft daarvoor een priem. Je kiest een vorm die je wilt namaken en die ga je heel mooi maken met krijtjes.” De kinderen beginnen meteen heel enthousiast. Ineke laat zien hoe je een zigzagvormpje van karton maakt. “Je mag ook reclame maken, bijvoorbeeld door het woord recyclen op het karton te schrijven.” Ineke waarschuwt nog even: “Let op: Eerst kleuren voor je de prikker erdoor doet. Als de prikker erdoor zit, kun je niet meer kleuren.” En: “Het lijmpistool wordt alleen door volwassenen gebruikt. Oké, de grote kinderen mogen het ook doen, maar pas op dat je je niet brandt.” Drie kwartier later worden de prachtige kunstwerkjes uitgestald. 


stichtingtechnotrend.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit Montferland Journaal