Seinen op groen voor RegioExpres. Foto: PR

Seinen op groen voor RegioExpres. Foto: PR

Seinen op groen voor RegioExpres

Algemeen

Dubbele gevoelens bij wethouder en inwoners

MONTFERLAND –De sneltrein tussen Arnhem-Doetinchem-Winterswijk gaat er nu echt komen. Het Rijk kondigde aan 75 miljoen euro bij te dragen aan de RegioExpres. Eerder had provincie Gelderland al besloten om zelf, boven op de eerdere 30 miljoen euro, nog eens 45 miljoen voor de RegioExpres bij te dragen. Daarmee is het financiële plaatje rond, staat het sein op groen en kan de vlag uit. De wethouder en een deel van de inwoners van Montferland ervaren hierbij dubbele gevoelens.

Door Walter Hobelman

“Wij zien de voordelen van de RegioExpres”, vertelt wethouder Jeanette Derksen. “Het levert tijdwinst op voor studenten en andere reizigers die dagelijks vanuit deze regio naar Arnhem of verder moeten reizen. Dertien minuten tijdwinst tussen Doetinchem en Arnhem en zesentwintig minuten voor verbindingen naar verder in het land, dat is de moeite waard.” De andere kant van de medaille gaat de wethouder echter ook niet uit de weg. ”Voor direct aanwonenden langs de spoorbaan gaat er veel veranderen en is de komende tijd een tijd vol onzekerheid. Daar zijn we ons van bewust en wij gaan samen met de provincie op zoek naar passende oplossingen.” De afgelopen maanden zijn er met aanwonenden en andere inwoners persoonlijke gesprekken gevoerd. “Goede gesprekken, die soms ook een emotionele lading kregen”, aldus projectleider Bram Rademaker. “Het woongenot komt voor sommige inwoners onder druk te staan en dat gaat mensen niet in de koude kleren zitten.”

Beiden benadrukken dat de gesprekken die zijn gevoerd nuttig zijn geweest. “Het heeft ons geholpen om in beeld te krijgen welke gevoelens er leven en waar rekening mee moet worden gehouden. Het is echter wel zo, dat wij en de provincie nog niets concreet kunnen toezeggen”, aldus de wethouder.

Het aanleggen van het dubbelspoor heeft impact op de ruimte langs het spoor. Door de komst van de ‘sneltrein’, die tussen Doetinchem en Arnhem nergens stopt gaat de trein dichter langs verschillende woningen rijden. “Er moet goed onderzocht worden wat de invloed daarvan is op huizen en milieu”, legt Rademaker uit. “Samen met de provincie streven we naar maatwerk voor elke bewoner, maar beseffen ook dat dat een grote uitdaging wordt. Daar moeten we met elkaar goed over blijven communiceren.”

Het voordeel van de sneltrein is, dat er in de ‘gewone’ treinen meer zitplaatsen komen voor reizigers die bijvoorbeeld in Didam op de trein stappen. “De RegioExpres stopt daar niet, dus lijkt een betere verdeling tussen het reizigersaanbod voor de hand liggend.” De sneltrein rijdt tussen Winterswijk en Doetinchem als stoptrein en gaat vanaf Doetinchem richting Arnhem door als sneltrein. In omgekeerde richting geldt hetzelfde.

Gemeente Montferland betaald niet mee aan de plannen. “Het Rijk en de Provincie zorgen voor de financiën”, benadrukt wethouder Derksen. De sneltrein is een gezamenlijke project van provincie Gelderland, ProRail, gemeente Montferland, gemeente Doetinchem, Regio Achterhoek, 8RHK ambassadeurs, Regio Arnhem Nijmegen, Arriva en Connexxion. Per dag profiteren ruim 21.000 reizigers. Met de komst van de RegioExpres wordt het aantrekkelijker om te (blijven) wonen in de Achterhoek en Liemers, doordat de regio’s beter en sneller worden verbonden met Arnhem-Nijmegen en de Randstad waar ook veel mensen wonen, werken of studeren.

Het gaat nog wel even duren voordat de RegioExpres daadwerkelijk kan gaan rijden. “Dat wordt op zijn vroegst in 2027”, weet Rademaker “en is mede afhankelijk van de procedures die nog moeten volgen.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit Montferland Journaal