Hans (links) en zijn zoon Lars Lenselink zijn gespecialiseerd in het bedrukken van textiel en de apparatuur die daarvoor nodig is. Foto’s: Luuk Stam
Hans (links) en zijn zoon Lars Lenselink zijn gespecialiseerd in het bedrukken van textiel en de apparatuur die daarvoor nodig is. Foto’s: Luuk Stam

Voor vele namen en nummers op voetbalshirts ligt de basis in Ruurlo

Zakelijk

LOCHEM/RUURLO - Ze willen de grootste in Europa worden op het gebied van de transferpers, een apparaat dat teksten, nummers en logo’s op kleding drukt. Het Ruurlose bedrijf van Hans en zijn zoon Lars Lenselink groeit als een tierelier, ook veel profvoetbalclubs kloppen aan.

Door Luuk Stam

Met veel interesse keken Hans (62) en Lars (32) Lenselink de voorbije weken naar de transfer van voetballer Jordan Henderson naar Ajax. Niet eens zozeer vanwege de vraag wat de voormalig Liverpool-aanvoerder voetballend voor de Amsterdammers zou kunnen betekenen, maar vooral vanwege de verkoop van shirts met zijn naam erop. Ajax drukt die shirts namelijk met de apparatuur die vader en zoon Lenselink vanuit Ruurlo leveren.

De zogeheten transferpersen draaiden in Amsterdam in dit geval overuren, want de shirts met de naam ‘Henderson’ en het rugnummer 6 leverden bij Ajax een absoluut record op. Het zijn berichten waarvan de harten van Ruurloër Hans Lenselink en zijn zoon Lars – woonachtig in Lochem – sneller gaan kloppen. Ze hebben beide een passie voor drukwerk, voor ontwerpen, voor kleding én voor sport. Het komt allemaal bij elkaar op het online platform transferpersshop.nl, dat de twee samen met een zeskoppig team runnen. Klanten uit de profvoetbalwereld zijn naast Ajax onder meer Feyenoord en De Graafschap.


Onder meer Ajax, Feyenoord en De Graafschap zijn hier klant, maar ook het Nederlands elftal speelt in shirts met ‘Ruurlose’ bedrukking.

‘Wij zijn allebei groot voetbalfan, we houden van voetbalshirts’

Platform
Een hypermodern bedrijfspand aan de rand van Ruurlo vormt sinds vorig jaar mei het kloppend hart van deze webshop. Ze verkopen hier transferpersen, hebben ook hun eigen variant ontwikkeld én creëerden een digitale kennisbank, die is gekoppeld aan de webshop. “Wij noemen onszelf een platform voor textieldrukkers”, vertelt Lars Lenselink. “We leveren niet alleen machines, maar we geven ook online en offline trainingen, we adviseren, richten drukkerijen in, maar ook leslokalen op scholen, denken mee over lespakketten.”

Het was Hans Lenselink die de voorloper van deze onderneming al in 1997 opstartte. Hij was actief in de drukwereld, verkocht allerlei materialen aan offsetdrukkerijen, maar zag hoe de digitalisering maakte dat het traditionele drukwerk steeds verder terugliep. “Briefpapier werd er nauwelijks nog gedrukt”, blikt hij terug. “Ik zei: we moeten er iets bij verzinnen. En: volgens mij kunnen we meer doen met textiel, want iedereen draagt kleding.”

Online
Met dat plan ging hij vervolgens als zelfstandig ondernemer aan de slag. Lenselink kocht machines specifiek voor textieldruk in, verkocht die aan drukkerijen. Met name naar de transferpersen kwam alsmaar meer vraag, zag ook zijn zoon. “Terwijl mijn vader zich daar tien jaar geleden nog helemaal niet op focuste”, zegt Lars Lenselink, die zelf destijds in de online marketing werkte.

Zo’n vijf jaar terug besloot de inmiddels dertiger bij in het bedrijf van zijn vader te stappen, zijn kennis vanuit de marketing en de e-commerce nam hij mee. “Ik zei: we maken een webshop en we gaan ons puur richten op de transferpersen en de textieldrukmarkt”, klinkt het. “Helemaal nieuw was het voor mij niet. Thuis ging het altijd al over inkten, kleuren en mengen. En van kinds af aan ging ik al met mijn pa mee, kwam ik al in drukkerijen.”

Voetbalfan
Met hun bedrijf werken ze anno 2024 samen met bekende grote kledingmerken, ook in de sign-wereld zijn ze heel actief voor onder meer reclamebedrijven. De voetbalshirts vormen alles bij elkaar maar een relatief klein deel van het werk hier, toch komen die shirts op de sociale media wel het meest naar voren. “Dat komt ook omdat we zelf allebei groot voetbalfan zijn”, verklaart Lars Lenselink. “We houden van voetbalshirts. Zelf heb ik het altijd al heel interessant gevonden hoe zo’n shirt in elkaar zit. Bij het ene shirt zit het logo er helemaal in, bij het andere is het er mooi op geborduurd. Daar had ik al heel jong oog voor.”

Dat ook het Nederlands elftal in shirts met ‘Ruurlose’ bedrukking speelt, maakt de mannen trots. Zo stonden hun persen ook op het WK Voetbal in Qatar, waar een partnerbedrijf namens voetbalbond KNVB het drukken verzorgde. “Voor als er bijvoorbeeld een speler bij zou komen of als er nog snel even een nummer op een trainingsbroekje moest”, zegt Lars Lenselink. “Bij zo’n toernooi zijn er vaste rugnummers, bij andere interlands niet. Dan weten onze partners vaak al twee dagen voor een wedstrijd wie er in de basis staan. Bij de Belgische voetbalbond gaat dat precies hetzelfde.”

Internationaal 
Professionele volleybalclubs in met name Nederland en België weten het Ruurlose bedrijf eveneens te vinden, de webshop is uitgegroeid tot nummer 1 in de Benelux. Doel is binnen vijf jaar ook nummer 1 in Europa te worden. Dat lijkt zeker niet onmogelijk, het aantal orders is in korte tijd vertienvoudigd en waar kantoor, magazijn en opslag tot voor kort verspreid over verschillende locaties in Ruurlo waren ondergebracht, is in het nieuwe pand alles onder één dak gevestigd. De basis is onveranderd. “Met kleuren bezig zijn, ontwerpen, daar raak je aan verslingerd, dit is één en al passie”, zegt Hans Lenselink.

‘Met kleuren bezig zijn, ontwerpen, daar raak je aan verslingerd’

Een transferpers kan eveneens dichtbij huis komen te staan, zo groeit ook de interesse bij amateurclubs. “Wat je daar veel hoort, is dat ze het bedrukken uitbesteden, dat het vaak lang duurt en veel geld kost”, zegt Lars Lenselink. “En het gaat per team, je zit altijd met aantallen of shirts die te groot of te klein zijn. Als je als club zelf zo’n pers neerzet, hoef je alleen nog maar blanco shirts in te kopen. Dan maakt het niet uit of zo’n shirt uiteindelijk naar iemand uit het eerste of uit het zesde elftal gaat. Je bedrukt wat nodig is, minder verspilling, kostenreductie. Dat is voor ons een nieuwe markt, maar óók heel leuk om mee bezig te zijn.”


Sinds vorig jaar mei werken vader en zoon Lenselink met hun team vanuit een fonkelnieuw bedrijfspand aan de rand van Ruurlo.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant